Alla inlägg under september 2007

Av en liten ponke - 30 september 2007 20:41

Det var tur att Eurosport i alla fall visade de sista fem kilometrarna av det 26 mil långa cykelloppet. Att tennisen drog över en timma på tiden var ju en total katastrof! Jag tycker att Eurosports cheferbör avgå! Nu! Genast! På stört!


Efter de fem kilometrarna åkte jag och pappa till hans jobb på Högskolan för att träna. Jag satte mig på cykeln och trampade på medans han lyfte skrot och sa att jag också borde göra det så jag får lite muskler. Nej, svarade jag, det är det tråkigaste som finns. Det näst tråkigaste är att sitta på en motionscykel i en timma och stirra in i en vägg.

Av en liten ponke - 30 september 2007 16:34

Eftersom dårarna på Eurosport sänder tennis istället för cykling så tänkte jag be er om lite hjälp. Är det något ni skulle vilja veta eller något som är oklart omkring mitt svenska tal? 


Yiannis Kouros var en grekisk ultralöpare (= en löpare som springer längre distanser än marathon), men 1991 flyttade han till Australien och blev australienare samt tog magisterexamen i grekisk literatur.


Han kom från en fattig familj och började därför springa eftersom han inte hade råd med andra nöjen.

    Hans stora genombrott kom 1983 när han van Spartathlon, en 240 km lång tävling, på 21h och 53 min. Det väckte misstanke mot arrangörerna eftersom tvåan var 2h och 45 min långsammare än honom, fast han och flera andra hade åkt bil ett flertal gånger under loppet.


I ett 106 mil (!) lång tävling startade han tolv timmar efter de andra och vann ändå. Ett bevis på hur överlägsen han var.


1997 sprang han sitt bästa 24h lopp någonsin. Han tillryggalade en sträcka på 303,51 km. Alltså över 30 mil. Det innebär 12,6 km/h. Det var en förbättring på det förra världsrekordet med 8,2%.


Han kunde klara sig utan sömn väldigt länge. På ett sexdagarslopp (144h) sov han sammanlagt i 4h.


När han tränade sprang han bara 20 - 25 km per dag. Yiannis är även vegetarian. Han är 171 cm lång och vägde 64 kg.





Av en liten ponke - 30 september 2007 15:14

Jag vaknade i morses och steg upp. Hälen kändes ganska bra. Jag kunde gå utan att känna för mycket smärta i den. Jag sätter en slant på att jag kan springa på onsdag! Tills dess får det bli cykel som blir min motion. Appropå cykel! Just i detta nu är det VM i Tyskland. Tyvärr är det sändningsuppehåll nu, men det börjar klockan fyra igen. Under pausen var jag ute och letade lavar i regnet. Det är nämnligen en läxa i naturkunskap vi har. Min åsikt är att det är helt onödigt att kunna vad de olika lavarna heter och vad de är gjorda av.

  

Av en liten ponke - 29 september 2007 18:26

Min lårmuskulatur är nu mera icke existerande. Det beror på att jag tog mammas gammla treväxlade damcykel med obefintligt med luft i däcken och cyklade iväg. Jag kunde inte springa på grund av att min häl har ont. Jag cyklade 12 km på 37 min. Det var bara uppför och nedför. Det är därför det känns som om mina lårmusklar har bytt plats med vakum. Jag är grymt trött, även om det gick långsamt. Jag hoppas hälen blir bra snart så jag kan springa. För att cykla var grymt tråkigt! Jag få glädja mig med att jag nog blev skrattad åt. Inte konstigt när jag kommer där cyklandes på en damcykel med skidkläder. Måste ha sett sexigt ut.

Av en liten ponke - 29 september 2007 15:10

Precis när jag hade gjort en svenskaläxa och skulle laga mat så kom det två yngre herrar på besök. Den ena hade med sig en heliumballong som han hade köpt på höstmarknaden och som han nu andades in så han fick en mycket söt röst. Jag följde med dem ut och vi besökte byns nya lekplats. Den är helt otrolig. Det ska bli vår nya "hang-out". Vi är sexton år. Efter inga om och men så gick jag hem och lagade spaghetti och fiskbiff. Ganska gott.


Jag har även hunnit göra fysikläxa och bytt vatten i det stora akvariumet under förmiddagen. Nu simmar fiskarna i nästan kristallklart vatten. När vattnet är lika klart som det är i det lilla karet så är jag nöjd!

Av en liten ponke - 29 september 2007 12:51

Ja, vad ska man säga? Ni har säkert hört talas om den där tjejen som är programledare för något slags spelprogram på sexan. Hon spydde i direktsändning. Nu är hon oerhört känd. Det pratas om henne över allt. På radio, TV, internett och i tidningar. Jag undrar om hon ville bli känd på det sättet eller om hon ville bli känd på ett mer glamoröst sätt? Jag tror att hennes chef inte vill göra sig av med henne. Nu när alla känner igen henne så börjar säkert fler folk se på programmet för att se henne i action. Fast vi får väll hoppas att hon stannar hemma nästa gång hon mår dåligt. Hon hade tydligen mensverk. Dessutom ledde hon programmet i ytterliggare 25 minuter.


Hon kunde nog somna gott den natten...

Av en liten ponke - 29 september 2007 10:16

Jag kom på att jag ska hålla ett tal i svenskan på tisdag. Jag har ingen aning om vad jag ska stå där och berätta för klassen i fem minuter. Jag har fått några förslag; löpning och akvarium. Jag tror att det är två för stora ämnen som är svåra att täcka på fem minuter. Jag använde min ringa hjärnkapacitet för att tänka ut något att berätta om. Jag fick en liten snilleblixt! Snubben som sprang 303 km på 24 timmar. Det är troligtvis ingen annan som har tagit ett sådant ämne att redovisa om så det ger nog en stor fördel. Nu ska jag bara försöka orka skriva ihop ett litet tal om honom. Jag har aldrig hållit ett tal förut, men den del av klassen som kommer från andra grundskoleskolor verkar vara experter på det. Jag få se hur jag hävdar mig i en sådan konkurans. Nervositeten ska inte vara något problem, men ett problem är att jag inte vet hur man ska göra för att hålla ett bra tal. Men det fixar väll sig.

Av en liten ponke - 29 september 2007 09:44

När jag vaknade imorses kännde jag att det här kommer bli en fullspäckad dag. En stor drös med pluggning måste avklaras och dessutom ett vattenbyte i det stora akvariumet. Det kommer bli tajt med tid, men jag får se till att klara det! Det sköna är att jag är alldeles ensam hemma idag. Min bror tävlar i dans och mamma och pappa följde med. Bror min kom faktiskt tvåa i SM i rock i år. Det är bra gjort. Jag och några kompisar gick en buggkurs för några år sedan. Det kunde ha gått bättre för min del. Att lära mig turerna gick snabbt, men att fortsätta trampa i takt samtidigt som de skulle utföras var en nivå högt över mig. Jag får trösta mig med att det var kul att prata med så många tjejer på en så kort tidsperiod.

Presentation

Omröstning

Tror du att ponken själv förstår vad han skriver?
 Ja, ponken är allsmäktig!
 Jag vill gifta mig med ponken!
 Nej, ponken har absolut ingen aning om vad han håller på med!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards