Alla inlägg den 3 februari 2008

Av en liten ponke - 3 februari 2008 18:53

Nästan varenda svensk som har tillgång till en dusch sjunger samtidigt som man står i duschen och blir ren och fin. Även den sämsta sångaren som skulle få Kishti Tomita att tappa sin indiska prick i pannan tar ton och sjunger ut som en kvittrande fågel en daggdränkt sommarmorgon. Vattnets temperatur spelar en stor roll för i vilket röstläge man sjunger i. Om man duschar varmt och sjunger dödsmetal i de mörkaste tonart och någon vill vara rolig och kopplar bort varmvattenberedaren så ändras tonläget helt plötsligt till en falsett som skulle kunna spräcka glas. Om man tvärt emot duschar kallt och vattnet blir varmt övergår operan man sjöng på till en ohörbar kombination av frustningar.

    Många forskare har slagit sina klocka huvuden ihop och försökt komma på vad som ligger till grund för detta fenomen men frågorna blev aldrig svar. Jag har en egen teori om denna företeelse. Jag tror att ändringen i temperaturen orsakar chocker i hårrötterna. När alla hår på hela kroppen ställer sig i givakt samtidigt blir det en sådan chock för resten av kroppen att blodet inte hinner transporteras till alla organ och förse dem med syre. Kroppen prioriterar att förse hjärnan med syre först av allt, och då blir stämmbanden utan denna värdefulla atom och på så sätt blir rösten lidande.



Av en liten ponke - 3 februari 2008 10:56

I går lekte jag med mina tre vänner som jag har känt större delen av mitt liv. Vi vet precis allt om varandra. Vi vet hur många sprickor de andra har i sina naglar och alla varandras sjuka fantasier. Inget lämnas åt slumpen! Våran interna klubb kan stå emot allt fast vi inte hinner träffas mer än några gånger i veckan, tack skolan! Men i går lekte vi hela natten lång. Först drev vi omkring i samhället och gjorde små avstickare in i värmen innan vi slog oss till ro vid en lekkamrats X-box och tillbringade hela natten där och försämrade våran förmåga att tänka logiskt. Våran fysiska status försämrades lika mycket som en elitlöpares tid på milen efter att löparen har brutit båda benen. Efter att ha dödat varandra extremt många gånger blev klockan ett och vi skilldes åt i nattens dunkla mörker. När jag kom hem däckade jag som om strandad blåval.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tror du att ponken själv förstår vad han skriver?
 Ja, ponken är allsmäktig!
 Jag vill gifta mig med ponken!
 Nej, ponken har absolut ingen aning om vad han håller på med!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards