Alla inlägg den 5 februari 2008

Av en liten ponke - 5 februari 2008 16:02

Hela eftermiddagen var schemabrytande i form av besök på en arbetsplats. Jag gick till rådhuset och lärde mig om juristyrket. I den stora rättegångssalen kände jag inte en enda kotte men ändå blev jag bjuden på godis av några tjejer medan vi satt och lyssnade på vad domaren hade att säga. Jag lyssnade intensivt ända till advokaten berättade om sin lön, då satt jag på helspän och var beredd att vråla så att rutorna sprack. En affärsadvokat kan tjäna 200 000 varje månad. Det är inget jag säger nej till! Därför har jag nu bestämt mig för att direkt efter gymnasiet studera till advokat. Intagningskraven är höga, men jag klarar troligtvis det! Yrket verkar ganska trevligt även bortsett från lönen. Man får stå och föra en monolog i en rättssal samt skaffa fram bevis som ska skydda ens klient. Advokatutbildningen är lång; det tar cirka tio år innan man blir en äkta advokat. Fast det är bara fem år då man måste sitta i skolbänken, resten av tiden är man ute i arbetslivet och praktiserar med lön. Om jag råkar åka till USA och arbeta där kommer jag att tjäna multum. Det är värt att jobba sexton timmar om dygnet om man tjänar åt helvete mycket. Min flickvän kommer kanske inte gilla mitt förhållande till arbetet. Vi får se hur det går.

   Om ni ser en ponke om tolv år med fluffigt hår och en dyr kostym så är det troligtvis jag. Frågar ni snällt kanske jag offrar några kronor av min lön och bjuder er på fika!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tror du att ponken själv förstår vad han skriver?
 Ja, ponken är allsmäktig!
 Jag vill gifta mig med ponken!
 Nej, ponken har absolut ingen aning om vad han håller på med!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards