Alla inlägg den 24 januari 2008

Av en liten ponke - 24 januari 2008 21:34

Jag var ute och gick med hunden. Det var mörkt och lite kyligt. Hunden var glad och gick med svansen i vädret samtidigt som jag drog ner mössan ännu längre ner över öronen för att inte förfrysa öronvaxet. Snoret i näsan gick inte att rädda, trots mina försök med en varmluftpistol när jag kom hem. Jag gick och lät tankarna far fritt mellan öronen och försökte stänga ute omvärlden. Som en blixt på bar himmel började det hagla. Utan förvarning öppnade sig himlen som om en sumobrottare hade gjort kanonkulan från tian.

Av en liten ponke - 24 januari 2008 18:52

Heliga moder! Är klockan så mycket? Jag som hade tänkt plugga naturkunskap i dag, men nu vet jag inte om jag har någon lust. Naturkunskap. Vad mer finns det att säga? Det tråkigaste ämnet på denna jord. Det nödvändigaste ämnet för vår jord. Kontrasterna är stora men viljan är liten.

Av en liten ponke - 24 januari 2008 17:24

På de flesta lektioner i skolan orkar jag inte räcka upp handen och säga vad svaret på ett mattetal blir eller på hur många vindkraftverk Sverige måste ha för att kunna täcka hela sitt energibehov med endast vindens hjälp. Det är antingen så självklart eller en ren faktafråga då det endast finns ett rimligt svar som man inte kan ändra på. "Varför behövs det X antal vindkraftverk för att försöja Sverige helt och hållet med energi?" "Jo, Sverige producerar 370 TWh energi varje år och varje vindkraftverk producerar 6 MWh varje år, så det är bara så." Som sagt, en väldigt givande konversation. Jag blir dock helt förbytt på naturkunskapen. Jag blir vild och rycker i mitt hår samtidigt som jag hoppar på ett bord och skriker ut mina åsikter. Typ. Jag som går teknisk linje borde inte agera så. Jag borde tycka att allt som inte går att bevisa med hjälp av siffror eller formler är lika mycket värt som en använd kondom. Som om detta inte vore nog så kan jag berätta att jag har ännu sjukare fantasier. Jag tycker till och med att det är kul!

    På dagens samhällskunskapslektion hade en elev med sig en dokumentärfilm som tog upp hur samhället tänker. Sedan hade vi ett litet samtal om hur samhället är och hur vi ska göra för att tänka i nya banor och få snilleblixtar värda att pryda historieböckerna om några år. De flesta verkade tycka att det var lika tråkigt som jorden är tung. Det endast jag och en till snubbe som fann det intressant. Den andra snubben var eleven som hade fixat filmen och faktiskt även höll i lektionen.




Presentation

Omröstning

Tror du att ponken själv förstår vad han skriver?
 Ja, ponken är allsmäktig!
 Jag vill gifta mig med ponken!
 Nej, ponken har absolut ingen aning om vad han håller på med!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards