Direktlänk till inlägg 17 januari 2008

Något för er som är teknikfreaks

Av en liten ponke - 17 januari 2008 21:55

Jag är äntligen klar med min uppsatts om boken Lars Hård av Jan Fridegård. En riktigt dålig bok som jag ändå lyckades skriva 8,5 sidor om. Rekomenderas inte till dig som vill göra något vettigt av din fritid. En av mina vänner frågade mig precis vad man skulle skriva om förutom ett referat. Alldeles utmärkt med tanke på att uppsattsen ska vara inlämnad i morgon! Studieteknik my ass!


Det sista jag rörde ihop i hopp om en någurlunda uppsatts blev en av ljusglimtarna i uppsattsen. Lillgammal, jag? Döm efter egen förmåga:


Hur skulle jag trivas i bokens ”tidsmiljö”?

Jag tycker att samhället är för stressat och att vi har för mycket krav på oss. Jag tror inte att pressen som vi känner kommer avta allt eftersom vi blir äldre och mer erfarna. Jag tror att så länge samhället utvecklas kommer också kraven, stressen och pressen öka. Efter att ha läst boken om Lars Hårds liv så får jag en känsla av att samhället och befolkningen i Sverige inte var lika stressade och fullproppade med press från topp till tå som de flesta är i dag. Så vill jag även att det ska vara i dag. Skolan skulle ha varit roligare om man inte skulle ha haft flera prov, inlämningar och läxor varje vecka. Det känns som om fritiden ligger långt fram i tiden. Det sägs att tonåren är det bästa tiden i livet men med alla krav som tynger ner oss så längtar jag till pensionen då alla accepterar att man går och släpar fötterna efter sig eftersom livet dittills har varit en lång dragkamp mot att inte gå in i väggen och att inte förlora förståndet av all fakta som bokstavligen talat trycks in i våra hjärnor som om vi vore superdatorer för miljontals kronor med oändligt många gigabyte minne. Med denna argumentation stärker jag alla gamla gummor och gubbar som sitter i sina gnisslande gungstolar och rullar tummarna påstående om att det var bättre förr.

    Jag tror inte att jag skulle trivas med de faciliteter som fanns i början av 1900-talet eftersom jag är van vid så mycket många saker som inte fanns då. Den goda maten hade jag absolut saknat efter att ha ätit potatis och salt fläsk varje dag i flera veckor. Jag hade troligtvis tyckt att det skulle ha varit jobbigt att leva i ständig fattigdom som Lars gör. Jag tror inte att det är många som vet hur det känns att inte veta om man ska kunna skrapa ihop tillräckligt med pengar för att få råd med mat under morgondagen. Det är inte längesedan det var en stor del av den svenska befolkningen levde hela sitt liv i stor fattigdom. Det låter som om det hade hänt långt härifrån och för en länge sedan.  

    I dag jobbar vi för mycket, tjänar för mycket pengar och äter oss till döds. Förr var rikedom sällsynt och man svalt ihjäl. 


 
 
isabella

isabella

17 januari 2008 22:06

aha okej! har du bara 150p? om du inte vääljer det vad är alternativet? förutom biologin..

http://halvtvuxen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av en liten ponke - 11 februari 2008 10:13

Första dagen på sportlovet kommer bli fullspäckad till maximum. Jag ska fräscha till mig lite, jag kan ju inte lukta svett, urin och öronvax när jag och mina compadres ska hetsäta thaimat från buffén så vi står oss ända till i kväll! Hetsätning är et...

Av en liten ponke - 10 februari 2008 16:13

I dag drog pappa med mig till gymmet. Jag gjorde allt som stod i min makt för att slippa lyfta vikter tillsammans med svettiga kroppsbyggare med skrumpna snoppar på grund av för mycket anabola steroider. Men pappa drog med mig dit ändå eftersom jag m...

Av en liten ponke - 9 februari 2008 20:17

Jag är ensam hemma hela eftermiddagen och kvällen. Jag bryter strömmen och anordnar inte ett rejält fylleslag och bjuder in tusentals lulliga A-lagare som förstör möblemanget och kissar på tapeterna bäst de vill. I stället tar jag det nästan för lugn...

Av en liten ponke - 9 februari 2008 10:30

En veckas välförtjänt sportlov hägrar! Men jag planerar inte att sporta extra mycket. Jag ska snarare nörda med mina vänner, slöa och pilla navelludd dagarna i ända. Det finns även en ynka liten möjlighet att jag råkar skriva klart min musikuppsatts ...

Av en liten ponke - 7 februari 2008 20:08

Efter en lång skoldag konstaterade jag att lärarna inte hade gett oss varken läxor eller prov, så kvällen blev helt pluggfri! Det innebär drastiska förändringar i min vardag. Jag kan ligga och räkna spindelnät i taket med gott samvete. Jag kan stå i ...

Presentation

Omröstning

Tror du att ponken själv förstår vad han skriver?
 Ja, ponken är allsmäktig!
 Jag vill gifta mig med ponken!
 Nej, ponken har absolut ingen aning om vad han håller på med!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards